poniedziałek, 5 maja 2008

Odpowiedzi na pisma od ZDiT

Nadeszła odpowiedź z ZDiT na moje pisma dostarczone 15.04.2008

ZDiT.IP.50105-49/27/08

"W nawiązaniu do Pana pisma z dnia 15 kwietnia 2008r. dotyczących różnych aspektów związanych z budową dróg rowerowych na terenie naszego miasta, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

1. Odnośnie budowy dróg rowerowych z kostki brukowej

Jak dowodzi praktyka- zarówno w naszym mieście, tak jak i w wielu miastach na terenie naszego kraju, do budowy dróg rowerowych stosuje się nawierzchnie zarówno z mas bitumicznych, jak również i innych materiałów, w tym także z barwnej kostki brukowej fazowanej i niefazowanej.

Dobitnym przykładem takiego postępowania jest Trójmiasto. Zarówno w Gdańsku jak i w Sopocie znacząca część dróg rowerowych wykonana została z barwnej kostki fazowej.Każda z tych nawierzchni ma swoje wady i zalety. Zaletą nawierzchni bitumicznych jest ich większa odporność na uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza w sytuacji nagminnego wykorzystywania dróg rowerowych, jako miejsc do parkowania pojazdów( przykład ul. Łagiewnickiej), czy też przejazdów pojazdów ciężarowych. Takie zachowanie kierujących pojazdami jest oczywiście niezgodne z obowiązującymi przepisami. Cechy negatywne takiej nawierzchni, to problem barwienia nawierzchni bitumicznej, brak dostatecznej liczby rozściełaczy mas bitumicznych o szerokości dostosowanej do szerokości dróg rowerowych, trudniejsze do realizacji wszystkie naprawy i uzupełnienia mas bitumicznych, na czym cierpi estetyka tak wykonanej drogi, zwłaszcza po wykonanych naprawach.
Przykładem takiej sytuacji, w której zdecydowano się budować nawierzchnie dróg rowerowych z mas bitumicznych są niektóre miasta na Śląsku, np. Tychy.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że w każdym przypadku rodzaj nawierzchni powinien być dostosowany do warunków późniejszej eksploatacji. Odpowiadając wprost na zadane pytanie, rodzaj nawierzchni na obecnie budowanych drogach rowerowych uzależniony jest m.in. od:
- miejsca przebiegu trasy rowerowej
- występującego uzbrojenia podziemnego i naziemnego
- występowanie zadrzewienia i usytuowania drzew w rejonie dróg rowerowych, których ukorzenienie może w terminie późniejszym negatywnie oddziaływać na jej nawierzchnie
- istniejącej na trasie budowanej drogi rowerowej nawierzchni, którą można wykorzystać( adoptować).

Należy tu także dodać, że przy stosowaniu powierzchni asfaltowych trzeba mieć zawsze na uwadze możliwości technologiczne i terenowe w postaci uzbrojenia naziemnego, ukształtowania terenu np. skarp. W przypadku użycia niezbędnego do prac bitumicznych sprzętu ciężkiego( samochody, rozkładarka masy bitumicznej, walec ), jest to zagadnieniem pierwszoplanowym.


2. Odnośnie oporów toczenia kół rowerowych .

Informacje w zakresie toczenia kół pojazdów, są dostępne z wielu źródeł. Odnoszą się one zarówno do pojazdów samochodowych jak i rowerów. W każdym jednak przypadku opory toczenia zależne są od następujących czynników:
- rodzaju opony i jej bieżnika( nacięcia terenowe, trekingowe, szosowe)
- wymiarów opon (szerokość bieżnika- wąski, szeroki)
- ciśnienia w ogumieniu (prawidłowe, nieprawidłowe)
-rodzaju nawierzchni (gruntowa piaszczysta, gruntowa, kamienista, uszlachetniona)
- wagi jadącego.

W praktyce w czasie jazdy po terenie płaskim, opory toczenia są marginalne i praktycznie niedostrzegalne.

Jak wynika z przeprowadzonych badań porównawczych opon o różnych wymiarach oraz w zależności od ciśnienia panującego w oponie, opory toczenia[w kg] wynoszą od 0,5- 0,73. Dla opon szosowych opory te są jeszcze mniejsze. Ilustrują to załączone do niniejszego pisma tabele ( zamieszczone na stronach magazynu rowerowego bike bard).

Przy jeździe rowerem w sposób naturalny( bez uwzględniania jazdy wyczynowej) największym problemem nie są opory toczenia, lecz opór powietrza ograniczający prędkość jadącego. Jako przykład należy dodać, że przy zwiększeniu prędkości z 12 do 32 km/h:

- opory mechaniczne rosną o 225%zno
- opory toczenia rosną o 333%
- opory powietrza aż o 1800%

( Dane cytowane w oparciu o badania przeprowadzone w Akademii Górniczo- Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie- Opracowanie PN. Programowanie Systemów Czasu Rzeczywistego- Symulator Kolarstwa Szosowego).
W tej sytuacji opory toczenia odnoszące się do jazdy rowerem po nawierzchni bitumicznej lub z kostki brukowej są doprawdy „dyskusją akademicką’.


3. Odnośnie dostępu do uzbrojenia podziemnego

W skali naszego miasta, z uwagi na konieczność napraw uzbrojenia podziemnego,czy też budowy nowego, wydawanych jest ok. 2000 pozwoleń rocznie na wykonanie robót ziemnych w pasie drogowym, a więc prac z założenia negatywnie oddziaływujących na wszelkiego rodzaju nawierzchnie, w tym także na nawierzchnie dróg rowerowych. Nie jest zatem bez znaczenia koszt odtworzenia nawierzchni. Stwierdzenie odnoszące się do tej sytuacji, w której Pan podkreśla, że koszty przywrócenia nawierzchni do stanu używalności ponosi gestor sieci podziemnej jest z gruntu rzeczy fałszywe. Koszty takie ponoszą podatnicy a więc ogół społeczeństwa. Dlatego zmniejszenie kosztów napraw leży w interesie nas wszystkich.Zatem wtórne wykorzystanie materiałów użytych pierwotnie do budowy drogi ma pierwszoplanowe znaczenie przy obniżeniu kosztów wszelkich napraw.


4. Odnośnie kosztów budowy nawierzchni dróg rowerowych

Koszt budowy 1m² nawierzchni drogi rowerowej aktualnie budowanej w al. Włókniarzy wynosi:
- dla nawierzchni bitumicznej- ok. 90 zł
- dla nawierzchni z kostki brukowej- ok. 100 zł

Należy w tym miejscu wskazać , że są to ceny uśrednione, które w niektórych okolicznościach mogą się zmieniać w niewielkim stopniu. Ta niewielka różnica cenowa (10%) może zostać zniwelowana podczas użytkowania drogi w dłuższym przedziale czasowym oraz przy kilkukrotnym odtwarzaniu nawierzchni rozbieralnej.
Rozebrana nawierzchnia bitumiczna ponownie nie może być użyta


5. Odnośnie planów dróg rowerowych

Uprzejmie informujemy, iż w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2008-2010 ujęte jest przedsięwzięcie inwestycyjne pod nazwą: „Budowa układu dróg rowerowych na terenie miasta” , przewidziane do realizacji w latach 2008-2013 z wartością kosztorysową szacowaną na 30 000 000zł. W roku bieżącym zostało wszczęte postępowanie przetargowe na wybór jednostki projektowej na opracowanie dokumentacji na budowę ścieżek rowerowych w al. Piłsudskiego na odcinku ul. Kopcińskiego – ul. Widzewska, oraz w ul. Pabianickiej na odcinku al. Jana Pawła II – ul. Dubois – ul. Chocianowicka. Niezależnie od ciągów wskazanych powyżej, w ramach przebudowy układów drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2008 – 2011, realizowane będą również ścieżki rowerowe na następujących ulicach:Ul. Ofiar Terroryzmu 11 września na odcinku od. Ul. Tomaszowskiej do ul. RokicińskiejUl. Zachodnia na odcinku ul. Ogrodowa – ul. LutomierskaUl. Pabianicka na odcinku od rejonu ul. Rudzkiej do granicy miastaUl. Strykowska na odcinku od ul. Wycieczkowej do granic miastaUl. Aleksandrowska na odcinku od ul. Szczecińskiej do granic miastaUl. Rokicińska na odcinku od projektowanej ul. Śląskiej do granic miastaTrasa Górna – przedłużenie drogi krajowej nr 1 na odcinku od ul. Pabianickiej do ul. Rzgowskiej


6. Odnośnie dofinansowania z funduszy strukturalnych UE

Wyjaśniamy, iż środki te przeznaczone są na przebudowę układów drogowych i drogowo – torowych, w ramach których budujemy ściezki rowerowe, nie zaś na realizację samych dróg rowerowych, czego przykładem jest:
Al. Włókniarzy na odcinku od ul. Augustów do ul. Pabianickiej
Ul. Rokicińska na odcinku od ul. Augustów do al. Hetmańskiej
Ul. Wojska Polskiego – Brzezińska na odcinku od ul. Strykowskiej do ul. Spiskiej
Oraz wspomniana powyżej ul. Ofiar Terroryzmu 11 Września na odcinku od ul. Tomaszowskiej do ul. Rokicińskiej

Informując o powyższym, dziękujemy za zainteresowanie się problemem dróg rowerowych w naszym mieście.

Podpisano:

Z-CA DYREKTORA Ds. inwestycji oraz zarządzania ruchem i transportem
Iwona R. Zatorska – Sytyk

Do wiadomości:

Pan John Godson Radny RM w Łodzi
Biuro Rady Miejskiej


Do odpowiedzi dołączono, wydruki ze stron internetowych:

http://www.bikeworld.pl/rower/artykul/2117/3/ - Poradnik kupującego – jakie opony na maraton?
http://www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=14&art=329 - Opory toczenia - test opon szosowych
http://www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&art=14&art=329&g=14&str=2 - Opory toczenia - test opon szosowych
Wykres porównujący opory toczenia opon wyścigowychWykres porównujący opory toczenia opon sportowych
Wykres porównujący opory toczenia opon szosowych
Wykres- opór toczenia w zależności od szerokości i ciśnienia
Wydruk z forum strony www.wrower.pl z pytaniem: …od czego zależy szybkość roweru…



Nie ma żadnego odniesienia do tego, z czego ma być zrobiona, mającej powstać droga rowerowa na ul. Piłsudskiego i Pabianickiej!


Nie ma żadnego odniesienia do koncepcji połaczenia 3 osiedli drogami rowerowymi!


Nie będę komentował pisma z ZdiT na które czekałem kilka tygodni. Dla mnie są to przypadkowo ułożone słowa, często celowo się powtarzające, aby zwiększyć zawartość, a z wydrukami ze stron, odnośnie technologii produkcji i użytkowania opon…szkoda słów...ehh

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz