wtorek, 30 grudnia 2008

Normy Rowerowe- spotkanie Zespołu

godz. 12:22 - wiadomosc od Patrycji- spotkanie w ZDiT dziś o 16:00- spotkanie Zespołu ds. przygotowania wytycznych do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych w Łodzi

godz. 12:40 - telefon do ZDiT o potwierdzenie terminu i zapytanie, czy to żart, że zaproszenie przysyłane jest 3,5 godz. przed spotkaniem? Spotkanie i termin potwierdzone przez Zarzad- spotkanie w sali 308

godz. 16:15- Spotkanie w ZDiT w bardzo niecodziennej atmosferze- miło, ciepło, sympatycznie.


Lista obecności pod adresem:


Od Normy pisma


Na wstępie zostały przedstawione opinie trzech instytucji w kwestii Norm:


Opinia MPK:

Od Normy pisma


Opinia Rzecznika Osób Niepełnosprawnych:

Od Normy pisma


Opinia Policji:

Od Normy pisma



Na spotkaniu zostało ustalone, że w sprawach merytorycznych odbędą się spotkania robocze podzielone na poszczególne działy z kategorii Norm przygotowanych przez ZDiT.


Bardzo dobry sygnał dał Pan Prezydent Jarosław Wojcieszek, który ukierunkował Zarząd, by wsłuchał się w głębiej w głos społeczników, ponieważ osoby jeżdżące na rowerze z praktycznej strony wiedzą więcej, co trzeba zmienić i poprawić, by jazda sprawiała przyjemność, a nie była uciążliwa i przykra.


Następne spotkanie ustalono na dzień 09.01.2009.

poniedziałek, 29 grudnia 2008

Lokalizacja stacji bazowych w Rowerze Miejskim- pismo

Zostawione pismo w Zarządzie Dróg i Transportu odnośnie poczatkowej lokalizacji stacji bazowych w koncepcji Łodzkiego Roweru Miejskiego, poniżej treść pisma:


"Grupa Rowerowa Łódź
www.RowerowaLodz.pl
rowerowalodz@op.pl


Szanowna Pani Teresa Woźniak
P.O. Dyrektora ZDiT


Szanowna Pani,

Na stronie www.lodzrowerowa.pl ukazała się mapka przedstawiająca planowane lokalizacje stacji ,,Łódzkiego Roweru Miejskiego”. Jako grupa promująca w Łodzi miejską jazdę na rowerze całym sercem popieramy pomysł stworzenia systemu ,,rowerów miejskich” i z niecierpliwością czekamy na ich wprowadzenie. Mamy jednak pewne uwagi co do rozmieszczenia stacji wypożyczeń.

Gęstość sieci

Naszym zdaniem stacje powinny być gęściej rozmieszczone. Rower miejski jest to pojazd służący w dużej mierze do transportu na niewielkie odległości. Głównie w centrum miasta, gdzie bardzo często stanowi uzupełnienie dla transportu zbiorowego. Największą przewagą konkurencyjną tego pojazdu jest jego bezpośredniość (czyli przy podróży z punktu A do punktu B wsiadamy na rower blisko punktu A i zsiadamy możliwie blisko punktu B). Z tego powodu Łódzki Rower Miejski powinien mieć stacje rozłożone tak gęsto jak stacje transportu zbiorowego (np. co 300 m jak w Paryżu). Stacje roweru miejskiego mogą tworzyć spójne linie na wzór linii tramwajowych lub autobusowych. Problemem nie jest tu ilość stacji, lecz fakt, że są za bardzo rozsiane, czyli po prostu system w początkowym etapie należy bardziej skupić w centrum i na osiedlach akademickich zamiast rozrzucać go po całym mieście. Jeśli przy pilotażu nie zapewnimy gęstości stacji w centrum, to nawet nie zbierzemy potrzebnych danych o preferencjach łodzian – słabo dostępny system będzie antyreklamą samego siebie.

Gdzie lokalizować stacje?

Stacje powinny być lokalizowane ze szczególnym uwzględnieniem miejsc będących w mieście ważnymi źródłami i celami podróży. Instalację stacji powinno się zacząć od ul. Piotrkowskiej. Gdyby stacje roweru miejskiego były przy każdym skrzyżowaniu i dodatkowo zawsze w połowie drogi między skrzyżowaniami to wtedy taki system mógłby uzupełnić ofertę transportową centrum miasta i nawet być substytutem nieobecnej na deptaku komunikacji zbiorowej. Łódzki rower miejski może być środkiem realizacji postulowanej od dawna integracji ul. Piotrkowskiej z Manufakturą i Galerią Łódzką. W pilotażowym okresie powinniśmy także rozlokować wypożyczalnie na kampusach wyższych uczelni – Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej oraz na głównych dworcach kolejowych miasta.

Na ,,deptakowej” Piotrkowskiej zaplanowano niestety tylko dwie stacje: na skrzyżowaniu z Piłsudskiego i przy Pl. Wolności. W okolicy ul. Piotrkowskiej mamy jeszcze stację przy Urzędzie Miasta od strony parkingu. Taka lokalizacja sprawi, że będą z niej korzystali jedynie niektórzy pracownicy i petenci UMŁ – nowa stacja rowerowa nie przyniesie usprawnienia transportu na ul. Piotrkowskiej. Niestety nie zaplanowano żadnej stacji rowerowej przy Dworcu Łódź Fabryczna.

Kolejną kwestią, którą należy poruszyć jest infrastruktura rowerowa. Stacje rowerowe powinny być lokalizowane tylko tam gdzie cyklista po pobraniu roweru będzie mógł od razu rozpocząć jazdę na ścieżce rowerowej, lub w strefie ruchu uspokojonego (szczególne znaczenie ma tu uspokojenie ruchu w centrum miasta). Ponadto ciężki i nie amortyzowany rower miejski na oponach z pełnej gumy raczej nie sprawdzi się na ścieżkach rowerowych zbudowanych z kostki, bądź takich, na których występują poprzeczne krawężniki. Ważnym elementem jest także przygotowanie dobrego systemu informacji o rozmieszczeniu stacji.

Stacje na peryferiach

Można kwestionować potrzebę lokalizowania stacji na przedmieściach. Sytuacja taka ma miejsce np. na Złotnie. W zabudowie jednorodzinnej parterowej rower miejski może się nie sprawdzić z 3 powodów:

1) niska gęstość zaludnienia = mały popyt i większe odległości do pokonania dla przeciętnego mieszkańca by dojść na stację.

2) na przedmieściu każdy ma garaż lub komórkę, w której trzyma własny rower – nie trzeba roweru nosić po schodach żeby nim wyjechać. Mieszkaniec przedmieścia wolałby szybko wsiąść na własny rower i pojechać nim do miasta niż iść pieszo pół kilometr do stacji roweru wypożyczanego.

3) Relatywnie duże odległości podróży, z którymi mają do czynienia mieszkańcy przedmieść wydatnie zwiększają przewagę lekkich prywatnych rowerów nad ciężkimi rowerami wypożyczanymi.

Brak stacji na przedmieściach i peryferiach miasta nie musi oznaczać dyskryminacji osób mieszkających poza centrum. Dla nich należy tworzyć stojaki i strzeżone lub zamykane przechowalnie rowerów, by w codziennych podróżach do centrum Łodzi mogli poruszać się na własnych rowerach.


Podsumowanie

Jako grupa promująca w Łodzi miejską jazdę na rowerze popieramy pomysł stworzenia w naszym mieście systemu ,,rowerów miejskich”. Jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że bez odpowiedniego przygotowania ten pomysł nie wypali (niestety nie wszystkie miasta wdrażające rower miejski odnoszą na tym polu sukces). Dla tego pragniemy zaoferować naszą pomoc przy doborze lokalizacji przechowalni, oraz przy wdrażaniu systemu. W związku z tym chcielibyśmy spotkać się z Panią w dogodnym dla Pani terminie i porozmawiać na temat Łódzkiego Roweru Miejskiego.



Z poważaniem,

Patrycja Wojtaszczyk
Łukasz Kamiński
Wojciech Makowski
Piotr Szałkowski
Mariusz Wasilewski"



Ww. pismo zostało wysłane również do Wiceprezydenta Łodzi Jaroslawa Wojcieszka.

wtorek, 23 grudnia 2008

Normy Rowerowe- powołanie zespołu i zaproszenie

Przysłany e-mail z pismami od Pani Lidii Lisieckiej, reprezentującej ZDiT, w sprawie powołania Zespołu ds. przygotowania wytycznych do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych w Łodzi ...


Oryginalne pisma w linkach poniżej:

strona 1

Od Normy pisma



strona 2

Od Normy pisma



strona 3- Regulamin

Od Normy pisma





Poniżej zaproszenie do Zespołu od Pana Prezydenta Jarosława Wojcieszka


Od Normy pisma