czwartek, 24 kwietnia 2008

Wykład w NOTcie



Wizyta w NOTie na wykładzie: Rower -system komunikacji miejskiej -wykład - Andrzej Jędrzejczak, Witold Talar.




Na wykład przybyło również kilku radnych, w tym Bartosz Domaszewicz, wiceprezydent miasta Łodzi- Jarosław Wojcieszek, Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu- Alina Giedryś, Zastępca Dyrektora ds. Ekonomicznych- Sławomir Kaźmierczak, oraz wiele innych ważnych osób.

Wykład bardzo dobrze przygotowany, prowadzony na wysokim poziomie.

Po wykładzie wizje rowerowej Łodzi przedstawił wiceprezydent Jarosław Wojcieszek- padło kilka obietnic na najblizszą przyszłość, np. wdrożenie rowerów miejskich, parkingów rowerowych, poprawa infrastruktury rowerowej w latach 2008- 2012.


Pani dyrektor Alina Giedryś odpowiadała na trudne pytania od przybyłych. Pytań było tak dużo, że dyskusja przeniosła się z Sali Kongresowej na korytarz. Została przedstawiona nowa osoba w ZDiT, która zajmować się będzie drogami rowerowymi w Łodzi- Wojciech Papieski.



Teraz tylko czekamy na dotrzymanie obietnic.


wtorek, 15 kwietnia 2008

Pisma do ZDiT, radnych i wiceprezydenta

Wystosowanie oficialnych pism do:

Inż. Zdzisław Sowiński,
Zarząd Dróg i Transportu, ul. Piotrkowska 175, 90- 447 Łódź

Do wiadomości:
Jarosław Wojcieszek- Wiceprezydent Miasta ŁodziTomasz Kacprzak- Przewodniczący Rady Miejskiej w ŁodziMarcin Bugajski- RadnyJohn Godson- RadnyJarosław Berger- Radny



PISMO I:

Proszę o informację, jakimi kryteriami i argumentami kierował się Zarząd Dróg i Transportu, tworząc drogi rowerowe z kostki brukowej na drogach już powstałych, oraz na drogach mających powstać w przyszłości na ul. Piłsudskiego (ul. Kopcińskiego – ul. Widzewska), oraz na ul. Pabianickiej
Pragnę przypomnieć, iż kostka nie jest zalecana do budowy dróg rowerowych, ponieważ nawet przy prawidłowym ułożeniu nie tworzy gładkiej powierzchni. Użytkownik odczuwa to jako znaczne pogorszenie warunków jazdy. Jak wynika z raportu Umwelt - und Prognose - Institute.V. "UPI-Bericht_41" rowerzysta poruszający się po nawierzchni z kostki napotyka opory toczenia o 30% (dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej) większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej.
Argument o potrzebie zabezpieczenia łatwego dostępu do infrastruktury podziemnej jest nie na miejscu, ponieważ, jeśli potrzeba łatwego dostępu do podziemnej infrastruktury jest rzeczywiście tak istotna, to konsekwentnie należałoby zaprzestać stosowania mas bitumicznych na jezdniach. Jeżeli jednak asfalt jest używany na jezdniach, to odmowa wykorzystania go na drogach rowerowych jest dyskryminacją rowerzystów. Stosowanie kostki brukowej nie usprawiedliwiają również wzglądy finansowe. Wg cennika koszt ułożenia metra kwadratowego masy bitumicznej jest znacznie niższy od kosztu ułożenia kostki (sięga w zależności od dostawców, nawet 20-30%). Ponadto w przypadku potrzeby zerwania nawierzchni w celu dostania się do infrastruktury podziemnej, koszty przywrócenia jej do stanu używalności ponosi użytkownik infrastruktury - a nie miasto. Zasadne wydaje się żądanie, by władze miasta zaczęły wyżej cenić interes mieszkańców, niż koszty właścicieli podziemnej infrastruktury.Negatywną opinie, co do użycia kostki brukowej do budowy dróg rowerowych wydałarównież Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, które to opracował Główny Specjalista, dr inż. Tadeusz Kopta, Biuro Studiów GDDKiA, oraz Naczelnik Wydziału, mgr inż. Grzegorz Obara, Biuro Studiów GDDKiA. w odpowiedzi na zapytanie skierowane do Ministerstwa Infrastruktury.



PISMO II:

Proszę o odniesienie się i zajęcie stanowiska odnośnie koncepcji adoptowania i stworzenia nowych dróg rowerowych zamieszczonych na stronie www.rowerowalodz.pl .

Poprawa stanu istniejących ścieżek i dołożenie niewielkim kosztem kolejnych kilkunastu kilometrów, przyczyniłaby się do częstszego używania tych ścieżek do jazdy na rowerze, a co za tym idzie zmniejszenie ruchu samochodowego w obrębie dzielnic: Dąbrowa, Widzew i Olechów, oraz uatrakcyjnienie tych dzielnic w kolejną możliwość transportu.

Biorąc pod uwagę, zagęszczenie fabrykami rejonu ul. Puszkina i ul. Lodowej (Indesit, Bosch, itp.- kilkanaście tysięcy miejsc pracy), oraz powstanie fabryki DELL na Olechowie, która to wraz z kooperantami, w niedalekiej przyszłości, ma zatrudniać kilka tysięcy osób, trafnym posunięciem by było, powstanie sieci dróg rowerowych ze sobą połączonych w ww. dzielnicach.

Wg, wszelkich badań, w miejscach gdzie ścieżki rowerowe stanowią sprawną sieć połączenia między nimi, odnotowuje się zmniejszenie ruchu pojazdów osobowych.

Proszę sprawę potraktować jako pilną.



PISMO III:

Zwracam się z prośbą, o udostępnienie planu przyszłych dróg rowerowych, oraz proszę o informację, jakie plany inwestycyjne ma Zarząd Dróg i Transportu w zakresie dróg rowerowych na lata 2008- 2010.



PISMO IV:

Proszę o informację, jakimi środkami pieniężnymi, głównie chodzi o dotacje z Unii Europejskiej, Zarząd Dróg i Transportu dysponował w latach 2000 – 2007 w zakresie budowy i wytyczania nowych dróg rowerowych, oraz w jakim zakresie zostały one wykorzystane.



W dniu 15.04.2008 przekazałem również pisemko na "papierze" Łódzkiej Inicjatywy na Rzecz Przyjaznego Transportu dla:

Sz. Pan Jarosław Wojcieszek- Wiceprzydent Łodzi
Sz. Pan Tomasz Kacprzak- Przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi


Łódź – także dla rowerów

Układ urbanistyczny centrum Łodzi bardzo ogranicza możliwość sprawnego dojazdu samochodem. Tylko niewielka część podróży w obrębie śródmieścia może być odbywana tym środkiem transportu. Bez względu na poziom zaangażowanych środków nie zwiększymy znacząco przepustowości układu komunikacyjnego, ponieważ ogranicza nas dostępna powierzchnia. Jedyną alternatywą pozostaje transport publiczny, pieszy i rowerowy. Ten ostatni wymaga jednak istnienia odpowiedniej infrastruktury i rozwiązań organizacyjnych.

W wielu krajach można zaobserwować pragmatyczne podejście mieszkańców do zagadnień transportu, dzięki któremu rośnie udział ruchu rowerowego w ogólnym wolumenie podróży w miastach. Rower gwarantuje największą mobilność, często także największą szybkość podróży w zatłoczonych centrach dużych miast. Jednocześnie rozwijanie ruchu rowerowego wymaga stosunkowo najmniejszych nakładów ekonomicznych, zarówno ze strony użytkowników, jak i władz samorządowych odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów komunikacyjnych w swoich miastach.

Niestety, obserwując sposób projektowania i budowy ścieżek rowerowych w Łodzi, można dojść do wniosku, że prace te wykonywane są czasem przez ludzi nie posiadających odpowiednich kwalifikacji, bądź dla których pojęcia takie jak profesjonalizm lub etos pracy nie stanowią znaczących wartości życiowych. Tę sytuację może trwale zmienić tylko fakt pojawienia się zewnętrznego przymusu dla solidnego wykonywania pracy.

Po pierwsze, potrzebny jest lider – osoba z urzędu odpowiedzialna w Łodzi za spójną strategię rozwoju transportu rowerowego. Musi to być specjalista o odpowiedniej wiedzy, rozumiejący potrzeby osób poruszających się przy pomocy roweru i wyposażony w możliwości skutecznego wpływania na planowane i realizowane inwestycje, W żadnym przypadku nie może to być urzędnik oddelegowany do zajmowania się tematem od 8 do 16. Bez pasji i zaangażowania nie da się bowiem osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów. Podejmowanie właściwych decyzji wymaga także znajomości potrzeb ludzi, których skutki tych decyzji będą dotyczyć. Dlatego tak ważny jest proces konsultacji z różnymi środowiskami na etapie tworzenia koncepcji. Dotyczy to także systemu dróg rowerowych.

W związku z powyższym widzimy potrzebę powołania przy urzędzie Prezydenta Miasta pełnomocnika d/s rozwoju transportu rowerowego, podobnie jak zrobiono to w innych polskich miastach, choćby w Warszawie, czy Wrocławiu.

Ponadto postulujemy by sformalizować instytucję konsultacji przez powołanie zespołu, który zbierałby się w regularnych odstępach czasu, aby zaopiniować planowane rozwiązania i koncepcje, rozwiązywać pojawiające się problemy lub przedstawiać nowe pomysły.

Aby tworzone rozwiązania były wysokiej jakości nie wystarczą dobre chęci osób zaangażowanych. Potrzebne są odpowiednie normy i procedury oraz prawo, które wyegzekwuje ich stosowanie. Standardy budowy dróg rowerowych są na świecie znane i stosowane. Jeżeli Łódź ma aspiracje bycia nowoczesnym i przyjaznym dla ludzi miastem europejskim, musi prawem lokalnym i codzienną praktyką w działaniu wymusić przestrzeganie tych standardów. Obecna sytuacja pozostawia w tym względzie wiele do życzenia. Stąd kolejna propozycja – zredagowanie i uchwalenie odpowiednich przepisów prawa miejscowego, które problem przestrzegania norm rozwiążą. Zagadnienie to jest tym bardziej istotne, że obecnie w Łodzi trwa przygotowanie lub wdrażanie dużej ilości różnorodnych inwestycji infrastrukturalnych związanych z napływem do naszego miasta środków z funduszy unijnych.

Pozostaje do ustalenia, jak znaleźć odpowiednią osobę, która mogłaby stać się rzecznikiem rowerzystów, jakie powinna spełniać kryteria, aby zainteresowane strony mogły obdarzyć ją zaufaniem. Także kryteria wyboru właściwych osób i forma organizacyjna postulowanego zespołu konsultacyjnego – to kolejne tematy do przedyskutowania.

Chcielibyśmy jak najszybciej wyżej wymienionym sprawom nadać bieg, dlatego zwracamy się do Pana Prezydenta i do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Łodzi o zorganizowanie spotkania z niżej podpisanymi przedstawicielami rowerowej społeczności, w celu omówienia możliwości podjęcia dalszych działań.

Prosimy o zaproponowanie terminu spotkania.

Z poważaniem

Łukasz Kamiński,
Piotr Szałkowski,
Mariusz Wasilewski,
Patrycja Wojtaszczyk,
Bartosz Malinowski

poniedziałek, 7 kwietnia 2008

wyciag z protokołu nr 8 Komisji Sportu

"Wyciąg z protokołu nr 8 z posiedzenia doraźnej komisji sportu…z dnia 7 kwietnia 2008 r.
I. W posiedzeniu uczestniczyło 13 radnych, oraz zaproszeni goście…
II. Radni, którzy nie byli obecni na posiedzeniu:
· Pani radna I. Bartosik- nieobecna usprawiedliwiona;
· Pani radna A. Nowak- nieobecna nieusprawiedliwiona;
· Pan radny W. Skwarka- nieobecny nieusprawiedliwiony.

Ad. 2) Przyjęcie planu pracy Komisji na 2008 r.

Pan radny W. Skrzydlewski Przewodniczący Komisji- zapytał o uwagi do zaproponowanego planu pracy Komisji na 2008 r.

Pan radny J. Berger Wiceprzewodniczący Komisji- powiedział: wczoraj w trakcie Drzwi Otwartych Rady Miejskiej mieszkańcy dużo mówili nt. ścieżek rowerowych. Dlatego moja propozycja jest taka, aby w 8 punkcie planu pracy: Podejmowanie działań mających na celu umożliwienie mieszkańcom Łodzi aktywnego wypoczynku; dopisać zdanie: w tym budowę ścieżek rowerowych. Radny dodał: jest to uzupełnienie proponowanego punktu o propozycje i sugestie artykułowane przez mieszkańców. Naszym obowiązkiem jest zajęcie się tą sprawą.

Pan radny W. Skrzydlewski Przewodniczący Komisji- wobec braku innych zgłoszeń do planu pracy, poddał pod głosowanie Komisji projekt planu pracy na 2008 r. wraz z proponowaną zmianą.
Komisja w głosowaniu 8 głosami za – jednomyślnie – pozytywnie przyjęła plan pracy na 2008 r. wraz propozycją zgłoszoną przez pana radnego J. Bergera Wiceprzewodniczącego Komisji.

Brzmienie punktu 8 planu pracy, po zmianie: Podejmowanie działań mających na celu umożliwienie mieszkańcom Łodzi aktywnego wypoczynku, w tym budowę ścieżek rowerowych.

Ad. 4) Sprawy wniesione i wolne wnioski.

W tym punkcie posiedzenia jedną z omawianych spraw była kwestia związana z budową ścieżek rowerowych w Łodzi.

W tej sprawie odbyła się następująca dyskusja.

Pan radny M. Bugajski- powiedział: podczas wczorajszego spotkania z mieszkańcami miasta Łodzi w ramach Drzwi Otwartych Rady Miejskiej mieszkańcy mówili nt. kłopotów przy załatwianiu ich spraw, jeśli chodzi o budowę ścieżek rowerowych w mieście. Podano mi adres strony internetowy: www.rowerowaLodz.pl . Opisany jest tam sposób działania UMŁ w tej kwestii. Wydaje mi się, że skoro pan, który tą sprawą zajmuje się, nie może otrzymać pomocy ze strony ZDiT, to może powinniśmy zastanowić się nad zorganizowaniem posiedzenia wyjazdowego. Komisja powinna zająć się obejrzeniem w terenie tego, jak ma wyglądać budowa ścieżek. Spór dotyczy terenu ul. Lodowej, gdzie jest różnica zdań pomiędzy autorem propozycji, a ZDiT, jeśli chodzi o szerokość drogi. Zza biurka trudno to zrobić. Wydaje się, że wymagane jest tutaj wsparcie ze strony Komisji, tym bardziej, że zbliżamy się do tworzenia projektu budżetu na kolejny rok i to jest akurat ten moment, aby pokazać zainteresowanie sprawą. Oprócz tego, że temat ujęliśmy w planie pracy Komisji, powinniśmy odbyć posiedzenie wyjazdowe.

Pan radny W. Skrzydlewski Przewodniczący Komisji- powiedział: inicjatorem odbycia pierwszego spotkania i dyskusji poświęconej ścieżkom rowerowym był pan radny J. Godson. Myślę, że Komisja nie jest ekspertem w sprawie określania szerokości ścieżki rowerowej. Jeśli chodzi o zorganizowanie posiedzenia wyjazdowego- jestem jak najbardziej za. Musimy wyznaczyć termin posiedzenia. Myślę, że dobrym terminem może być maj. Dobrze byłoby, gdyby radni udali się na rowerach."


No miło, że panowie dotrzymali słowa- czekamy teraz na sesje wyjazdową.

niedziela, 6 kwietnia 2008

Odwiedziny Rady Miasta

Odwiedziny Rady Miejskiej na dniach otwartych dla mieszkańców.

Odbyłem kilka rozmów z radnymi przypominając o koncepcji rowerowejLodzi.
Dostałem zapewnienie ze strony kilku radnych, że sprawą się zajmą już jutro tj. 07.04.2008 na posiedzeniu Komisji Sportu i innych komisjach.
Zapewnienie dali:
Tomasz Kacprzak- Przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi
Marcin Bugajski
John Godson
Jarosław Berger (podczas spotkania w gabinecie Przewodniczącego)

Na dniach otwartych przekazane zostało pismo (Łódź – także dla rowerów) kilku radnym przez Patrycję Wojtaszczyk.